أخبار البترولمميز

السيسي:أنا مش رئيس والله أنا زيكم ..وبسألهم في البيت عن الأسعار وهاتوا دي ومتجبوش دي”

كتب رأفت إبراهيم…قال الرئيس السيسي عن وجود السلع بوفرة في الأسواق: “انزلوا خدوا اللي انتوا عايزينه .. لسه الجيش منزل 2 مليون كرتونة ولسه فيه كمان إحنا عاملين حسابنا لكل حاجة “.

وأضاف الرئيس السيسي خلال كلمته بيوم تكريم المرأة المصرية: “موفرين كل حاجة بنص ثمنها ومفيش مشكلة من الناحية دي خالص”، معقبًا:” ولكن إذا كنتم عايزين مستقبل أفضل وحياة أحسن لأبنائنا وبناتنا لازم نراجع الكلام ده ويكون استخدامنا يدوبك”.

وأكمل الرئيس ضاحكًا: “حد بقا من بتوع التواصل الاجتماعي يطلع يكتب السيسي بيقولنا متكلوش لا خالص كلوا زي ماانتوا عايزين .. والله والله أنا صادق معاكم وأمين والله يعلم ما في نفسي “.

petro petro petro

واستطرد: “أنا والله بقولهم كده في البيت عندي”، معقبًا:” أنا مش رئيس والله وبسألهم في البيت عن الأسعار وهاتوا دي ومتجبوش دي”.

وفي سياق متصل، قال الرئيس عبد الفتاح السيسى، إن هناك نقاشات عديدة تتحدث حول الآثار الإيجابية للمشروعات القومية، ومنها على سبيل المثال مشروع زيادة حجم قدرة تخزين القمح 5.5 مليون طن فى الصوامع، وقام بتوفير 2 مليون طن قمح، حيث كان لدينا فى السابق ثلث هذا الرقم.

وأضاف الرئيس السيسى، خلال كلمته باحتفالية الأم المثالية: “إننا نستهلك 18 مليون طن من كميات القمح، والدولة تتداول 15 مليون طن، وكان التداول المفقود من القمح نتيجة تركه فى شون مفتوحة وتعرضه للقوارض”.

وتابع: “معندناش مشكلة فى القمح أو السلع، وعندنا مخزون يكفينا 4 أشهر وبكميات زيادة”.

petro

زر الذهاب إلى الأعلى
slot server jepang